Η Ευρωπαϊκή Ένωση προσβλέπει στα διασυνδεδεμένα οχήματα και στην αυτόνομη οδήγηση για να μειώσει τους θανάτους από τροχαία, μετά από ένα απογοητευτικό χρόνο για την Οδική ασφάλεια (NL#52)
Την περασμένη χρονιά 26.000 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους ευρωπαϊκούς δρόμους, 1% περισσότερο από την προηγούμενη χρονιά.
«Τα τελευταία στοιχεία είναι απογοητευτικά. Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά, δεν έχουμε καταφέρει να μειώσουμε τον αριθμό των θυμάτων στους δρόμους», είπε η Ευρωπαϊκή Επίτροπος Μεταφορών Viloeta Bulc, παρουσιάζοντας πρόσφατα την τελευταία μελέτη της ΕΕ σχετικά με τα στατιστικά των τροχαίων.
Όσο απογοητευτικό και αν είναι αυτό, οι δρόμοι της ΕΕ παραμένουν μεταξύ των ασφαλέστερων του κόσμου, με μείωση των θανάτων της τάξης του 20% από το 2010, έπειτα από μια μείωση 43% την περασμένη δεκαετία.
Αλλά εκεί που οι στατιστικολόγοι μπορεί να βλέπουν μια επιστροφή στον μέσο όρο (όπου μια σημαντική μείωση ακολουθείται από μια ισότιμη αύξηση), η Ευρωπαϊκή Επίτροπος Μεταφορών Violeta Bulc βλέπει ένα σήμα για ανάληψη δράσης. «χρειαζόμαστε όχι μόνο βελτιώσεις αλλά και μια σοβαρή αλλαγή» είπε.
Η κα Bulc είναι ανήσυχη ότι η Ευρωπαϊκή επιτροπή θα ξεφύγει από το στόχο που έχει θέσει για μείωση κατά το μισό των θανάτων στην ΕΕ μέχρι το 2020.
Για να ξαναμπεί στην πορεία, η κα Bulc οραματίζεται μια τριμερή στρατηγική: καλύτερη εφαρμογή των νόμων, ιδιαίτερα στα όρια ταχύτητας, ανταλλαγή γνώσης μεταξύ των κρατών μελών, και την εισαγωγή νέων τεχνολογιών όπως τα διασυνδεδεμένα ή αυτόνομα οχήματα.
Η ανταλλαγή γνώσης είναι σημαντική για να αντιμετωπιστούν οι διαφορές μεταξύ των ευρωπαϊκών κρατών μελών: Δανία, Ελλάδα, Ισπανία, Πορτογαλία, έχουν όλες σημειώσει μείωση κατά 30% από το 2010, καταφέρνοντας τον 17% μέσο όρο. Ενώ αυτό φέρνει το ετήσιο ποσοστό θανάτων στη Δανία και Ισπανία κοντά σε αυτόν της Σουηδίας, 27 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκους, υπάρχει ακόμα πολύ δουλεία να γίνει στην Ελλάδα και στην Πορτογαλία, όπου τα ποσοστά είναι διπλάσια από αυτό.
Τα λόγια δεν κοστίζουν, η τεχνολογία όμως απαιτεί χρήματα. Όμως η κα Bulc θέτει το κοινωνικό κόστος των θανατηφόρων τροχαίων και των σοβαρών τραυματισμών στην ΕΕ στην τάξη του άνω των 100 δις Ευρώ το χρόνο καθιστώντας την πιθανότητα χρηματοδότησης αναγκαία.
Η τεχνολογία, ελπίζει η κα Bulc, θα κάνει τα οχήματα από μόνα τους ασφαλέστερα με τη μείωση του ανθρώπινου λάθους και της απόσπασης προσοχής του οδηγού.
Η ΕΕ έχει ήδη εξαγγείλει πως οι νέες τεχνολογίες θα εφαρμοστούν με τον εξοπλισμό E-call ο οποίος θα ειδοποιεί τις υπηρεσίες ανάγκης εάν έχουν εμπλακεί σε σύγκρουση.
«Πιστεύουμε πως θα συνεισφέρουμε στην Οδική Ασφάλεια» είπε η κα Bulc.
Το eCall program μπορεί να επεκταθεί, συμπλήρωσε. «Δοκιμάζουμε επιπρόσθετες νέες τεχνολογίες που θα μπορούσαν πιθανά να ενταχθούν σε μελλοντικές λύσεις»
Αλλά είμαστε εμείς αυτοί για τους οποίους η κα Bulc ανησυχεί.
«Βλέπουμε πως ο ανθρώπινος παράγοντας αποτυγχάνει ξανά και ξανά. Ψάχνω λύσεις με τις οποίες θα μπορέσουμε να εξαλείψουμε αυτό» είπε. «Είμαι αρκετά ενθουσιασμένη με τα διασυνδεδεμένα και τα αυτόνομα οχήματα»
Η ΕΕ χρηματοδοτεί την έρευνα για τα αυτόνομα και διασυνδεδεμένα οχήματα, τα οποία ειδοποιούν το ένα το άλλο όταν φρενάρουν ή όταν εντοπίζουν κινδύνους στην πορεία τους.
Ωστόσο αν η ΕΕ προτίθεται να επενδύσει στην Οδική ασφάλεια, θα πρέπει να ξοδέψει μερικά από τα χρήματα αυτά ώστε να βελτιώσει τις υποδομές. «όλο και λιγότερα χρήματα διατίθεται για την Οδική Ασφάλεια. Οι δρόμοι δεν συντηρούνται, η σηματοδότηση δεν είναι στο απαιτούμενο επίπεδο» είπε η κα Bulc.
Και αυτό δεν είναι πρόβλημα μόνο για τους ανθρώπους.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Volvo για τη Βόρεια Αμερική, Lex Kerssemakers, το είδε αυτό από πρώτο χέρι, όταν ένα από τα πρότυπα αυτόνομα οχήματα αρνήθηκε να πάρει τον έλεγχο γιατί δεν μπορούσε να εντοπίσει τις λωρίδες στους δρόμους γύρω από το Los Angeles Auto Show.
NEWSDESK
A fundamental transport transformation: Commission presents its plan for green, smart and affordable mobility
14/Δεκ/2020