Είναι εφικτή η μείωση κατά το ήμισυ των θανάτων και τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα μέχρι το 2020; (NL #56)

Το 90% περίπου των θανάτων από τους 1.200.000 συνολικά που προκαλούνται από τροχαία δυστυχήματα κάθε χρόνο συμβαίνουν στις αναπτυσσόμενες χώρες. Οι τραυματισμοί από τροχαία είναι η πρώτη αιτία θανάτου για τις ηλικίες μεταξύ 15 και 29, και η ένατη αιτία θανάτου συνολικά, σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.
Αυτά τα νούμερα είναι εξαιρετικά μεγάλα για να τα αγνοούμε και το θέμα αποκτά ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις εάν αναλογιστεί κανείς το βάρος και το μέγεθος της απώλειας από συμβάντα που στη συντριπτική τους πλειοψηφία θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Κάθε χρόνο, 1 εκατομμύριο παιδιά είτε σκοτώνονται ή τραυματίζονται σοβαρά σε τροχαία επειδή δεν έχουν βασική εκπαίδευση όσον αφορά στην οδική τους ασφάλεια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι θεσμοί που χειρίζονται τα αναπτυξιακά προγράμματα έχουν καθυστερήσει να αναγνωρίσουν την οδική ασφάλεια ως ένα σοβαρό ζήτημα. «Αν ρωτήσετε τους ανθρώπους που εργάζονται στη διεθνή ανάπτυξη και στο σχεδιασμό υποδομών, αν είναι ενήμεροι για τον ετήσιο αριθμό των δυστυχημάτων από τροχαία και του κοινωνικού και οικονομικού κόστους που αυτά επιφέρουν, θα δείτε πως υπάρχει ένα απίστευτα χαμηλό επίπεδο επίγνωσης της δραματικής κατάστασης που κυριαρχεί» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Kevin Watkins, εκτελεστικός διευθυντής του Overseas Development Institute (ODI).
Από τη μεριά του ο κ. Billingsley γενικός διευθυντής της FIA Foundation, δεν κρύβει την απογοήτευσή του που τα προηγούμενα χρόνια η οδική ασφάλεια δεν ήταν ένας από τους αναπτυξιακούς στόχους που τα Ηνωμένα Έθνη έθεταν με τα millennium development goals (MDGs). Το αποτέλεσμα ήταν η έρευνα και οι δράσεις για θέματα οδικής ασφάλειας να είναι υποβαθμισμένες καθώς κυβερνήσεις, ΜΚΟ και διεθνείς Oργανισμοί θα μπορούσαν διαφορετικά να είχαν δώσει βαρύτητα στους στόχους των MDGs.
Με την πρόσφατη εκ νέου οριοθέτηση των MDGs στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και της χάραξης των πολιτικών της δεκαετίας, γίνεται προσπάθεια να κερδηθεί το χαμένο έδαφος και οι δράσεις για ευαισθητοποίηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας να αναπτυχθούν με ταχείς ρυθμούς.
Ένας από τους πιο φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί είναι η μείωση στο ήμισυ θανάτων και τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα έως το 2020. Είναι δυνατόν όμως να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος; Πώς μπορεί ένα τόσο τεράστιο πρόβλημα να μειωθεί στο μισό σε τόσο σύντομο διάστημα;
Πολλές ΜΚΟ και οργανισμοί έχουν υλοποιήσει καμπάνιες τα τελευταία 10 χρόνια προωθώντας το πρόβλημα. Η εκστρατεία ενημέρωσης UN Decade of Action for Road Safety 2011-2020 συντονίζεται από τη FIA Foundation και αποτελεί μια πρωτοβουλία για την οποία η FIA εργάσθηκε σκληρά με σκοπό να συμπεριληφθεί το θέμα της Οδικής Ασφάλειας στη διεθνή ατζέντα όπου θα τεθούν τα νέα MDGs. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, αυτή η ομάδα των οργανισμών έχουν συγκεντρώσει ένα πλούσιο και ικανό υλικό βέλτιστων πρακτικών, από έρευνες και δράσεις, ώστε να μπορούν να υποδείξουν τι πρέπει να γίνει ακριβώς για την αντιμετώπιση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, σε συνεργασία με θεσμικά όργανα και ενδιαφερόμενους φορείς.
Παρόλη τη συντονισμένη συνεργασία της επιστημονικής κοινότητας, ΜΚΟ, κυβερνήσεων, κατασκευαστών αυτοκινήτων, του ΟΗΕ και των χορηγών που θα χρηματοδοτήσουν το project, το στοίχημα για τη μείωση κατά 50% μέχρι το 2020 των παγκόσμιων θανάτων και τραυματισμών παραμένει πολύ δύσκολο.
Στα πέντε χρόνια που απομένουν είναι σίγουρο πως παρόλη τη συγκέντρωση στο στόχο πολλοί αστάθμητοι παράγοντες θα εμποδίσουν την επίτευξή του. Ο κ. Billingsley επισημαίνει: «Αν δεν επιτευχθεί η μείωση σε πραγματικούς αριθμούς θανάτων και τραυματισμών αυτό δεν σημαίνει ότι θα έχουμε αποτύχει. Η συντονισμένη προσπάθεια που κάνουμε προς την κατεύθυνση να ανταποκριθούμε στο στόχο της μείωσης των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα δεν θα είναι μάταιη».
Αυτά τα νούμερα είναι εξαιρετικά μεγάλα για να τα αγνοούμε και το θέμα αποκτά ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις εάν αναλογιστεί κανείς το βάρος και το μέγεθος της απώλειας από συμβάντα που στη συντριπτική τους πλειοψηφία θα μπορούσαν να έχουν αποφευχθεί. Κάθε χρόνο, 1 εκατομμύριο παιδιά είτε σκοτώνονται ή τραυματίζονται σοβαρά σε τροχαία επειδή δεν έχουν βασική εκπαίδευση όσον αφορά στην οδική τους ασφάλεια.
Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι θεσμοί που χειρίζονται τα αναπτυξιακά προγράμματα έχουν καθυστερήσει να αναγνωρίσουν την οδική ασφάλεια ως ένα σοβαρό ζήτημα. «Αν ρωτήσετε τους ανθρώπους που εργάζονται στη διεθνή ανάπτυξη και στο σχεδιασμό υποδομών, αν είναι ενήμεροι για τον ετήσιο αριθμό των δυστυχημάτων από τροχαία και του κοινωνικού και οικονομικού κόστους που αυτά επιφέρουν, θα δείτε πως υπάρχει ένα απίστευτα χαμηλό επίπεδο επίγνωσης της δραματικής κατάστασης που κυριαρχεί» αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Kevin Watkins, εκτελεστικός διευθυντής του Overseas Development Institute (ODI).
Από τη μεριά του ο κ. Billingsley γενικός διευθυντής της FIA Foundation, δεν κρύβει την απογοήτευσή του που τα προηγούμενα χρόνια η οδική ασφάλεια δεν ήταν ένας από τους αναπτυξιακούς στόχους που τα Ηνωμένα Έθνη έθεταν με τα millennium development goals (MDGs). Το αποτέλεσμα ήταν η έρευνα και οι δράσεις για θέματα οδικής ασφάλειας να είναι υποβαθμισμένες καθώς κυβερνήσεις, ΜΚΟ και διεθνείς Oργανισμοί θα μπορούσαν διαφορετικά να είχαν δώσει βαρύτητα στους στόχους των MDGs.
Με την πρόσφατη εκ νέου οριοθέτηση των MDGs στο πλαίσιο της αειφόρου ανάπτυξης και της χάραξης των πολιτικών της δεκαετίας, γίνεται προσπάθεια να κερδηθεί το χαμένο έδαφος και οι δράσεις για ευαισθητοποίηση σε θέματα Οδικής Ασφάλειας να αναπτυχθούν με ταχείς ρυθμούς.
Ένας από τους πιο φιλόδοξους στόχους που έχουν τεθεί είναι η μείωση στο ήμισυ θανάτων και τραυματισμών από τροχαία δυστυχήματα έως το 2020. Είναι δυνατόν όμως να επιτευχθεί ένας τέτοιος στόχος; Πώς μπορεί ένα τόσο τεράστιο πρόβλημα να μειωθεί στο μισό σε τόσο σύντομο διάστημα;
Πολλές ΜΚΟ και οργανισμοί έχουν υλοποιήσει καμπάνιες τα τελευταία 10 χρόνια προωθώντας το πρόβλημα. Η εκστρατεία ενημέρωσης UN Decade of Action for Road Safety 2011-2020 συντονίζεται από τη FIA Foundation και αποτελεί μια πρωτοβουλία για την οποία η FIA εργάσθηκε σκληρά με σκοπό να συμπεριληφθεί το θέμα της Οδικής Ασφάλειας στη διεθνή ατζέντα όπου θα τεθούν τα νέα MDGs. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών, αυτή η ομάδα των οργανισμών έχουν συγκεντρώσει ένα πλούσιο και ικανό υλικό βέλτιστων πρακτικών, από έρευνες και δράσεις, ώστε να μπορούν να υποδείξουν τι πρέπει να γίνει ακριβώς για την αντιμετώπιση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχημάτων, σε συνεργασία με θεσμικά όργανα και ενδιαφερόμενους φορείς.
Παρόλη τη συντονισμένη συνεργασία της επιστημονικής κοινότητας, ΜΚΟ, κυβερνήσεων, κατασκευαστών αυτοκινήτων, του ΟΗΕ και των χορηγών που θα χρηματοδοτήσουν το project, το στοίχημα για τη μείωση κατά 50% μέχρι το 2020 των παγκόσμιων θανάτων και τραυματισμών παραμένει πολύ δύσκολο.
Στα πέντε χρόνια που απομένουν είναι σίγουρο πως παρόλη τη συγκέντρωση στο στόχο πολλοί αστάθμητοι παράγοντες θα εμποδίσουν την επίτευξή του. Ο κ. Billingsley επισημαίνει: «Αν δεν επιτευχθεί η μείωση σε πραγματικούς αριθμούς θανάτων και τραυματισμών αυτό δεν σημαίνει ότι θα έχουμε αποτύχει. Η συντονισμένη προσπάθεια που κάνουμε προς την κατεύθυνση να ανταποκριθούμε στο στόχο της μείωσης των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα δεν θα είναι μάταιη».
NEWSDESK
A fundamental transport transformation: Commission presents its plan for green, smart and affordable mobility
14/Δεκ/2020