Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) έδωσε στη δημοσιότητα την πρώτη έκθεση-αναφορά για τους «Δείκτες Απόδοσης Μέτρων Οδικής Ασφάλειας». Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 27 Ευρωπαϊκές χώρες – μέλη της Ε.Ε., η Νορβηγία και η Ελβετία. Η έκθεση περιλαμβάνει και τις ταξινομήσεις στα τρία σημαντικότερα θέματα της συμπεριφοράς των οδηγών: ταχύτητα οδήγησης, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και τη μη χρήση των ζωνών ασφαλείας και επισημαίνει ότι η αυξανόμενη συμμόρφωση με την νομοθεσία για την οδική ασφάλεια, αποτελεί βασικό παράγοντα επιτυχίας σε εκείνες τις χώρες, όπου η οδική ασφάλεια έχει βελτιωθεί κατά την περίοδο 2001 - 2005.
Τα στοιχεία της έκθεσης δείχνουν ότι η Γαλλία, το Λουξεμβούργο και το Βέλγιο έχουν φθάσει ετησίως στις μέγιστες μειώσεις του αριθμού οδικών θανάτων μεταξύ 2001 και 2005. Τα υψηλότερα επίπεδα χρήσης της ζώνης ασφαλείας καταγράφονται στη Γαλλία, τη Γερμανία και τη Μάλτα, ενώ η Τσεχία, το Βέλγιο και η Γερμανία έχουν επιτύχει τις μέγιστες βελτιώσεις στον τομέα της μη κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση στη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας.
Η σύνδεση μεταξύ των ατυχημάτων λόγω υπερβολικής ταχύτητας και δρόμων είναι ευρέως γνωστή έτσι δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός, ότι οι μεγαλύτερες μειώσεις των οδικών θανάτων έχουν επιτευχθεί στη Γαλλία και το Βέλγιο, οι οποίες είναι δύο από τις χώρες που τηρούν επίσης τα καλύτερα αποτελέσματα στην πάλη της υπερβολικής και ακατάλληλης ταχύτητας. Στην περίπτωση της Γαλλίας, έχει επιβεβαιωθεί ότι η βέλτιστη διαχείριση ταχύτητας είναι ο κύριος παράγοντας στην επίτευξη μιας σημαντικής μείωσης κατά 35% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα μέσα σε μόνο τέσσερα χρόνια, επίτευγμα για το οποίο η Γαλλία επιβραβεύτηκε από το ETSC, επιτυγχάνοντας τη μεγαλύτερη μείωση στην Ευρώπη με το Λουξεμβούργο και το Βέλγιο να ακολουθούν.
Στην έκθεση η Ελλάδα εμφανίζεται να παραμένει στις τελευταίες θέσεις όσον αφορά στην εφαρμογή και παρακολούθηση των σχετικών δεικτών. Βασικά στοιχεία όπως ο βαθμός χρήσης ζώνης ασφαλείας και κράνους, ο αριθμός των οδηγών υπό την επήρεια αλκοόλ ή με υπερβολική ταχύτητα, εξακολουθούν να παραμένουν άγνωστα στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή εξαγωγή οποιονδήποτε σοβαρών συμπερασμάτων για το ρόλο των παραγόντων στα τροχαία ατυχήματα.
Σύμφωνα με τους ειδικούς είναι σαφές ότι για να μειωθούν τα τροχαία ατυχή-ματα στην Ελλάδα χρειάζεται σοβαρή δουλειά που ξεκινά από τη συλλογή των απαραίτητων στοιχείων και την επιστημονική τεκμηρίωση των προτεινομένων δράσεων έως τη συστηματική εφαρμογή και παρακολούθηση των δράσεων αυτών σε βάθος χρόνου.
Η τελευταία έκθεση του PIN(1) με τίτλο «Αυξάνοντας τη συμμόρφωση με τους νόμους της οδικής ασφάλειας» το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών - ETSC(2) ταξινομεί την απόδοση 27 Ευρωπαϊκών χωρών στους βασικούς τομείς της οδικής ασφάλειας - ταχύτητα, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και μη χρήση των ζωνών ασφαλείας – και προτείνει βασικές δράσεις για την επίτευξη του στόχου της ΕΕ της μείωσης των οδικών θανάτων στο 50% μέχρι το 2010.
Τουλάχιστον 21.000 θάνατοι έχουν αποτραπεί στους δρόμους της Ευρώπης στην περίοδο μεταξύ 2001 και 2005. Περίπου 10.000 λιγότεροι άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε σχέση με το 2001. Οι εμπειρογνώμονες θεωρούν ότι κύριοι παράγοντες της επιτυχίας αυτής είναι οι ισχυρότερες πολιτικές επιβολής και οι αλλαγές στη συμπεριφορά των οδηγών και των εποχούμενων.
Η ταχύτητα αποτελεί το σημαντικότερο παράγοντα οδικού κινδύνου με τη μεγαλύτερη δυνατότητα αποφυγής θανατηφόρων ατυχημάτων εφόσον ελέγχεται.
Η ταχύτητα είναι ο σημαντικότερος παράγοντας οδικού κινδύνου με τη μέγιστη δυνατότητα αποφυγής θανάτων. Η εμπειρία έχει δείξει ότι μια μείωση 1% της μέσης ταχύτητας κυκλοφορίας οδηγεί σε μείωση κατά 3% των ατυχημάτων με βαριά τραυματίες και κατά 4% των ατυχημάτων με νεκρούς. Στην πρόσφατη έκθεση του PIN to ETSC έχει αξιολογήσει τα στοιχεία των ευρωπαϊκών χωρών σε σχέση με τη μείωση της υπερβολικής ταχύτητας. Η σύγκριση δείχνει ότι η καλύτερη πρόοδος έχει επιτευχθεί στη Γαλλία όπου η μέση ταχύτητα μειώθηκε σε όλους τους τύπους οδών – επαρχιακούς, αστικούς και αυτοκινητόδρομους – κατά 6% έως 12%. Στο Βέλγιο, η μείωση κυμαίνεται από 4% ως 6%, και στην Ελβετία από 3% ως 8%. Στη Νορβηγία, Αγγλία, Πορτογαλία, Αυστρία, Πολωνία, Εσθονία και Λετονία έχει υπάρξει μία κυμαινόμενη πρόοδος, με σημαντικές βελτιώσεις σε μερικούς τύπους οδών αλλά χωρίς βελτίωση σε άλλους. Η Φινλανδία, Ιρλανδία, Λιθουανία και Σουηδία δεν έχουν δει καμία σημαντική αλλαγή στις ταχύτητες των οχημάτων. Η Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Μάλτα, Σλοβενία και Σλοβακία δεν ελέγχουν αυτή την περίοδο τις ταχύτητες των οχημάτων, ενώ τα στοιχεία από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες είναι ελλιπή.
Η επίπτωση της υπερβολικής ταχύτητας στη γενική κατάσταση οδικής ασφάλειας είναι σαφής εάν ληφθεί υπόψη ότι μεταξύ 2001 και 2005 η Γαλλία και το Βέλγιο, οι πρωτοπόροι της ΕΕ στη μείωση των ταχυτήτων, μείωσαν τους θανάτους κατά 34,84% και 26,72% αντίστοιχα. Εντυπωσιακά αποτελέσματα καταδείχθηκαν από το Λουξεμβούργο (33,33%), Βέλγιο (26,72%), Πορτογαλία (25,33%), Σουηδία (24,53%), Ολλανδία (24,47%), Δανία (23,20%), Γερμανία (23,16%), Λετονία (20,79%), Αυστρία (19,83%), Ισπανία (19,49%) και Ιταλία (18,37%), καθώς επίσης και από χώρες εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης Ελβετία (24,82%) και Νορβηγία (18,55%). Αντιθέτως, οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν σε τέσσερις χώρες της ΕΕ: Ουγγαρία (3,15%), Κύπρος (4,08%), Μάλτα (6,25%) και Λιθουανία (7,65%) (3). Συνολικά ο αριθμός νεκρών από τροχαία ατυχήματα στην ΕΕ μειώθηκε κατά 18,1%, από 51.255 σε 41.976 ετησίως.
Συνοψίζοντας τα συμπεράσματα του πρώτου έτους του προγράμματος PIN, οι εμπειρογνώμονες του ETSC υπέβαλλαν διάφορες προτάσεις στις εθνικές και κοινοτικές αρμόδιες αρχές, συμπεριλαμβανομένων της καλύτερης συλλογής στοιχείων ώστε να προσδιορίζονται οι ανεπάρκειες και να θέτονται ποσοτικοί στόχοι, της υποστήριξης εφαρμογής νέων τεχνολογιών ασφαλείας εντός των αυτοκινήτων, όπως οι ηχητικές υπενθυμίσεις ζωνών ασφαλείας, ελέγχου ακλοόλ των οδηγών ‘alcolocks’ και ελέγχου ταχύτητας οχήματος ‘Intelligent Speed Assistance Technologies’ και δημιουργώντας τις σχετικές πολιτικές της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών προτύπων στην επιβολή των νόμων κυκλοφορίας.
"Έχουμε όλα τα στοιχεία σε ισχύ για να καταστήσουμε τους ευρωπαϊκούς δρόμους ασφαλέστερους: σωστούς νόμους, υψηλή τεχνολογία, ανεπτυγμένη υποδομή, αποδεδειγμένη τεχνογνωσία," ανέφερε o Joerg Beckmann, εκτελεστικός διευθυντής του ETSC. "Με όλα αυτά ο στόχος της ΕΕ μείωσης κατά 50% των οδικών θανάτων μέχρι το 2010 είναι επιτεύξιμος, όπως έχει αποδειχθεί από τη Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Πορτογαλία, Σουηδία, Ολλανδία, Δανία, Γερμανία και Ελβετία(4). Απαιτείται μόνο αποφασιστικότητα από πλευράς των αρχών στην επιβολή των πολιτικών οδικής ασφάλειας και αμοιβαία υπευθυνότητα εκ μέρους των χρηστών της οδικής υποδομής στην υιοθέτηση αυτών των πολιτικών ώστε να συνεχισθεί η μετατροπή των οδικών μεταφορών από δολοφονικές σε ανθρώπινα-φιλικές."
Η κα Β. Δανέλλη-Μυλωνά, Πρόεδρος του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας ‘Πάνος Μυλωνάς’, που αποτελεί Μέλος-Εκπρόσωπο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) στην Ελλάδα, πρόσθεσε/ανέφερε ότι «η Ελληνική κοινωνία θα πρέπει να αποδεχθεί ότι η συμμόρφωση προς τους κανόνες, όπως αυτοί τίθενται με την υφιστάμενη νομοθεσία, είναι η καλύτερη πρακτική αντιμετώπισης της επικινδυνότητας του οδικού συστήματος. Μόνο όταν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, οι οδηγοί και οι απλοί πεζοί συνειδητοποιήσουν ότι η πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαίο ατύχημα είναι πολύ αυξημένη, οπότε είναι υπόθεση που αφορά τους πάντες, τότε μόνο είναι δυνατόν να εφαρμοσθούν μέτρα και πολιτικές που θα αντιμετωπίσουν ουσιαστικά το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας στην Ελλάδα.»
Σημείωση του Συντάκτη:
(1) Το Πρόγραμμα για τους Δείκτες Απόδοσης Οδικής Ασφάλειας (PIN), που προωθείται από τον Ιούνιο του 2006, συγκρίνει την απόδοση στον τομέα της οδικής ασφάλειας σε 27 ευρωπαϊκές χώρες. Δείτε σχετικές πληροφορίες www.etsc.be/PIN
(2) Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Road Safety Council - ETSC) είναι ένας ανεξάρτητος μη κερδοσκοπικός Οργανισμός με έδρα τις Βρυξέλλες που στοχεύει στη μείωση του αριθμού και της βαρύτητας των ατυχημάτων στις μεταφορές στην Ευρώπη. Το ETSC επιδιώκει να προσδιορίσει και να προωθήσει τα βασισμένα στην έρευνα μέτρα και δράσεις με τη δυνατότητα υψηλής ασφάλειας. Συγκεντρώνει 37 εθνικούς και διεθνείς Οργανισμούς ενδιαφερόμενους για την ασφάλεια μεταφορών από ολόκληρη την Ευρώπη. Δείτε σχετικές πληροφορίες http://www.etsc.be/
(3) Οδικοί θάνατοι στην Ευρώπη 2001-2005. Πηγή: Βάση δεδομένων CARE και εθνικά στοιχεία
Χώρα |
Αριθμός νεκρών από τροχαία ατυχήματα |
Αλλαγήμεταξύ 2001 και 2005 (%) |
||||
|
2001 |
2002 |
2003 |
2004 |
2005* |
|
Austria |
958 |
956 |
931 |
878 |
768 |
-19,83 |
Belgium |
1486 |
1306 |
1214 |
1162 |
1089 |
-26,72 |
Cyprus |
98 |
94 |
97 |
117 |
102 |
4,08 |
CzechRepublic |
1334 |
1431 |
1447 |
1382 |
1286 |
-3,60 |
Denmark |
431 |
463 |
432 |
369 |
331 |
-23,20 |
Estonia |
199 |
223 |
164 |
170 |
169 |
-15,08 |
Finland |
433 |
415 |
379 |
375 |
379 |
-12,47 |
France |
8162 |
7655 |
6058 |
5530 |
5318 |
-34,84 |
Germany |
6977 |
6842 |
6613 |
5842 |
5361 |
-23,16 |
Greece |
1880 |
1634 |
1605 |
1670 |
1658 |
-11,81 |
Hungary |
1239 |
1429 |
1326 |
1296 |
1278 |
3,15 |
Ireland |
412 |
376 |
337 |
379 |
399 |
-3,16 |
Italy |
6691 |
6739 |
6065 |
5625 |
5462 |
-18,37 |
Latvia |
558 |
559 |
532 |
516 |
442 |
-20,79 |
Lithuania |
706 |
697 |
709 |
752 |
760 |
7,65 |
Luxembourg |
69 |
62 |
53 |
49 |
46 |
-33,33 |
Malta |
16 |
16 |
16 |
13 |
17 |
6,25 |
Netherlands |
993 |
987 |
1028 |
804 |
750 |
-24,47 |
Norway |
275 |
310 |
280 |
257 |
224 |
-18,55 |
Poland |
5534 |
5827 |
5640 |
5712 |
5444 |
-1,63 |
Portugal |
1670 |
1668 |
1542 |
1294 |
1247 |
-25,33 |
Slovakia |
614 |
610 |
645 |
603 |
560 |
-8,79 |
Slovenia |
278 |
269 |
242 |
274 |
258 |
-7,19 |
Spain |
5517 |
5347 |
5400 |
4749 |
4442 |
-19,49 |
Sweden |
583 |
560 |
529 |
480 |
440 |
-24,53 |
Switzerland |
544 |
513 |
546 |
510 |
409 |
-24,82 |
U.K. |
3598 |
3581 |
3658 |
3368 |
3337 |
-7,25 |
Total EU 25 |
51255 |
50569 |
47488 |
44176 |
41976 |
|
(4) Αν και η Ελβετία δεν είναι μέρος της ΕΕ, η κυβέρνησή της έχει καθορίσει έναν παρόμοιο εθνικό στόχο μείωσης των οδικών θανάτων κατά 50% μέχρι το 2010
Διαφορές στην οδική ασφάλεια μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών
Malta |
25 |
France |
75 |
Slovakia |
107 |
Netherlands |
45 |
Luxembourg |
78 |
Cyprus |
112 |
Sweden |
49 |
Ireland |
87 |
Hungary |
130 |
Switzerland |
49.6 |
Austria |
88 |
Slovenia |
131 |
Norway |
51.9 |
Portugal |
92 |
Poland |
137 |
U.K. |
54 |
Italy* |
93 |
Greece |
150 |
Denmark |
58 |
Spain |
94 |
Estonia |
153 |
Germany |
62 |
Belgium |
98 |
Latvia |
177 |
Finland |
65 |
CzechRepublic |
104 |
Lithuania |
223 |
Για ενδεχόμενες πληροφορίες παρακαλούμε επικοινωνήστε με την κα Graziella Jost ή την κα Franziska Achterberg franziska.achterberg@etsc.be ή στο τηλέφωνο: 0032 2 2304106 και για την Ελλάδα με το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς τηλ. 210.8620150.
Την πλήρη έκθεση μπορείτε να βρείτε στο παρακάτω link