[4-12-15] Το Multitasking (η εκτέλεση πολλαπλών εργασιών ταυτόχρονα) κατά τη διάρκεια της οδήγησης μειώνει την αποτελεσματικότητα και τις επιδόσεις του οδηγού

Το Multitasking (η εκτέλεση πολλαπλών εργασιών ταυτόχρονα)  κατά τη διάρκεια της οδήγησης μειώνει την αποτελεσματικότητα και τις επιδόσεις του οδηγού

 


 

Ο εγκέφαλός μας δεν είναι σε θέση να κάνει πολύ καλά περισσότερα από ένα πράγμα τη φορά. Παρά τους ισχυρισμούς  πολλών που υποστηρίζουν ότι μπορεί να επιτύχει πολλά πράγματα ταυτόχρονα και να τα κάνει σωστά, μελέτες έχουν αποδείξει πως αυτό δεν είναι αλήθεια.
Η απόσπαση προσοχής κατά τη διάρκεια της οδήγησης παραμένει ένα από τα πιο θανατηφόρα αποτελέσματα του multitasking (εκτέλεση πολλαπλών εργασιών ταυτόχρονα).

Τα γραπτά μηνύματα είναι το πιο χαρακτηριστικό είδος Multitasking κατά τη διάρκεια της οδήγησης και η πιο επικίνδυνη δραστηριότητα απόσπασης προσοχής.

Τα γραπτά μηνύματα κατά την οδήγηση, είναι πολύ συχνά η αιτία των τροχαίων δυστυχημάτων με αποτέλεσμα σοβαρούς τραυματισμούς ή και θανάτους.


Όταν πρέπει να δώσουμε προσοχή σε κάτι, μια περιοχή στο μπροστινό μέρος του εγκεφάλου μας που ονομάζεται προμετωπιαίος φλοιός ξυπνάει και αναλαμβάνει δράση. Ο προμετωπιαίος φλοιός εκτείνεται τόσο στην αριστερή όσο και στη δεξιά πλευρά του εγκεφάλου μας, και έχει χαρακτηριστεί ως κινητήριο σύστημα του.
Βοηθά να εστιάσουμε την προσοχή μας σε κάτι και συντονίζει τα μηνύματα με άλλα συστήματα του εγκεφάλου για να μας επιτρέψουν να ολοκληρώσουμε μια εργασία.
Και οι δύο πλευρές του προμετωπιαίου φλοιού εργάζονται μαζί όταν εστιάζουν σε μία εργασία. Αντίθετα λειτουργούν ανεξάρτητα, όταν προσπαθούμε να εστιάσουμε σε δύο εργασίες ταυτόχρονα.
Σε μια μελέτη που διεξήχθη πρόσφατα στο Παρίσι από το
Institut National de la Sante et de la Recherche Medical οι ερευνητές με τη χρήση απεικόνισης μαγνητικού τομογράφου (ένα διαγνωστικό εργαλείο που επιτρέπει τη θέα της εγκεφαλικής δραστηριότητας) στους συμμετέχοντες στην έρευνα προσπάθησαν να επιβεβαιώσουν τα παραπάνω. Ζητήθηκε στην πειραματική ομάδα να εκτελέσουν δύο εργασίες ταυτόχρονα. Οι ερευνητές  μάλιστα, όρισαν μια ανταμοιβή στην ομάδα που θα συμπληρώσει με επιτυχία τη μία από τις  δύο εργασίες.
Το αποτέλεσμα; Νευρική δραστηριότητα των κυττάρων παρατηρήθηκε να αυξάνεται στη μία πλευρά του εγκεφάλου. Οι ερευνητές στη συνέχεια είπαν στην πειραματική ομάδα ότι η ανταμοιβή που θα τους δοθεί θα αφορά στην άλλη εργασία και τότε παρατηρήθηκε  υψηλότερη δραστικότητα στην άλλη πλευρά του εγκεφάλου. Η  μελέτη κατέληξε στο συμπέρασμα  ότι όταν δύο δραστηριότητες επιχειρούνται κατά την ίδια στιγμή, ο εγκέφαλος μοιράζεται, η μια πλευρά του προμετωπιαίου φλοιού ασχολείται με τη μία εργασία και η άλλη πλευρά με την άλλη.

Στη συνέχεια του πειράματος, όταν μια τρίτη  δραστηριότητα  ανατέθηκε στην ομάδα, οι συμμετέχοντες ξέχναγαν συστηματικά τη μία από τις τρεις εργασίες, έκαναν δε τρεις φορές περισσότερα σφάλματα από όταν είχαν να εκτελέσουν  μόνο δύο εργασίες.


Τα συμπεράσματα της έρευνας κατέληξαν πως το multitasking (η εκτέλεση πολλαπλών εργασιών ταυτόχρονα) όπως χαρακτηριστικότερη έκφανση του στην οδήγηση είναι τα γραπτά μηνύματα σε κινητά τηλέφωνα, αποτελούν σοβαρό  παράγοντα για την πρόκληση τροχαίου δυστυχήματος. Η συγκεκριμένη διαδικασία περιλαμβάνει τουλάχιστον τρεις ξεχωριστές εργασίες και δυστυχώς συχνά, η δραστηριότητα "οδήγηση" είναι αυτή που ξεχνιέται πρώτη.

Τα γραπτά μηνύματα κατά την οδήγηση αναγκάζουν το μυαλό μας σε πολλαπλά καθήκοντα:

Πρώτα από όλα ζητάμε να επικεντρωθούμε σε όλα τα ερεθίσματα που εμπλέκονται στη σωστή οδήγηση - κοιτάζοντας το δρόμο, σε άλλα οχήματα, στο δρόμο ή πινακίδες οδικής κυκλοφορίας, κ.λπ.

Μετά ζητάμε να επικεντρωθούμε στις σωστές αντιδράσεις για σωστή οδήγηση όπως η ρύθμισης της ταχύτητας, πέδηση ή ακινητοποίηση, εάν είναι απαραίτητο, αλλαγή λωρίδας κ.λπ.

Παράλληλα ζητάμε να δούμε και να ερμηνεύσουμε το περιεχόμενο του γραπτού μηνύματος, απαιτώντας από τα μάτια μας να μετακινούνται από τη διαδικασία της οδήγησης στη συσκευή που χρησιμοποιούμε για την αποστολή γραπτών μηνυμάτων.

Εδώ εμφανίζεται το πρόβλημα, όταν με την επεξεργασία των γραπτών  μηνυμάτων έχουμε  εισαγάγει διαφορετικές απαιτήσεις στον εγκέφαλό μας, την ίδια στιγμή που υποτίθεται ότι πρέπει να επικεντρωθεί στην οδήγηση.
Συνεπώς τα  γραπτά μηνύματα κατά την οδήγηση δημιουργούν πνευματική απόσπαση της προσοχής, οπτική απόσπαση της προσοχής, και χειροκίνητη απόσπαση της προσοχής.
 
ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
Εθελοντική Αιμοδοσία του ΙΟΑΣ στο Μετρό "Σύνταγμα"
18/Νοεμ/2018
Εκπαίδευση στην Οδική Ασφάλεια των εργαζομένων εταιρίας στο πλαίσιο των προγραμμάτων Υγείας & Ασφάλειας στην εργασία.
14/Νοεμ/2018
Εκπαίδευση στην Οδική Ασφάλεια των εργαζομένων εταιρίας στο πλαίσιο των προγραμμάτων Υγείας & Ασφάλειας στην εργασία.
13/Νοεμ/2018
Εκπαίδευση στην Οδική Ασφάλεια των εργαζομένων εταιρίας στο πλαίσιο των προγραμμάτων Υγείας & Ασφάλειας στην εργασία.
12/Νοεμ/2018
« επιστροφή
ΙΟΑΣ
 
τηλ. επικοινωνίας
+30 210-86.20.150
 
NEWSLETTER
Security Code *:
FOLLOW US
 
Κεντρικά γραφεία
Νεμέσεως 2, 112 53 Αθήνα, Τηλ.: +30.210-86.20.150, FAX: +30.210-86.20.007, e-mail:info@ioas.gr

Κέντρο Πληροφόρησης για την οδική Ασφάλεια
Πεσμαζόγλου 5 & Σταδίου, Στοά του Βιβλίου, 105 64 Αθήνα, Τηλ.: +30.210-32.11.051

Παράρτημα Δυτικής Ελλάδος
Κτίριο Διοίκησης και Λειτουργίας της Γέφυρας Ρίου-Αντιρρίου, 30020 Αντίρριο

Εθνικό Κέντρο Οδικής Ασφάλειας (Προσεχώς)
Λεωφ. Μεσογείων 156, 155 10 Χολαργός (πλησίον ΚΤΕΟ Αθήνας)
© 2018 Ι.Ο.ΑΣ. All rights reserved. Links
Site by overron  |   incom cms  |   web promotion