ETSC: 5 τρόποι με τους οποίους η Ευρώπη (και η χώρα μας) μπορεί να αντιμετωπίσει τους θανάτους από τροχαία συμβάντα
Σύμφωνα με νέα στοιχεία που δημοσιεύθηκαν στις 21/2/2023 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, το 2022 καταγράφηκαν 20.600 θάνατοι από τροχαία συμβάντα στην ΕΕ, μια αύξηση 3% σε σύγκριση με το 2021. Παρόλα αυτά υπήρξε μείωση 10% σε σχέση με το 2019, το τελευταίο έτος πριν από την πανδημία COVID-19. Όσον αφορά στην Ελλάδα καταγράφηκαν 58 θάνατοι ανά εκατομμύριο κατοίκων, όταν ο μέσος όρος της Ευρώπης των 27 Κρατών Μελών ήταν 46 θάνατοι. Αξίζει να σημειωθεί το ανησυχητικό γεγονός πως από το 2020 την Ελλάδα προστίθεται κάθε χρόνο 1 θάνατος ανά εκατομμύριο κατοίκων (56 το 2020, 57 το 2021, 58 το 2022). Ωστόσο, όπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη ο αριθμός αυτός είναι χαμηλότερος από τους 64 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων που σημειώθηκαν το 2019, προ COVID-19 εποχής (δηλαδή μείωση -11% μεταξύ 2019-2021).
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», συνιστά πέντε μέτρα που η ΕΕ και οι ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις θα πρέπει να εξετάσουν ώστε να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία συμβάντα έως το 2030.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC), ενεργό Μέλος του οποίου αποτελεί το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς», συνιστά πέντε μέτρα που η ΕΕ και οι ευρωπαϊκές Κυβερνήσεις θα πρέπει να εξετάσουν ώστε να βοηθήσουν στην επίτευξη του στόχου της μείωσης κατά το ήμισυ των θανάτων και των σοβαρών τραυματισμών από τροχαία συμβάντα έως το 2030.
-
Ενίσχυση της εφαρμογής της νομοθεσίας για τον μετριασμό σημαντικών κινδύνων όπως η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών και η απόσπαση της προσοχής.
Η αποτελεσματική επιβολή της υφιστάμενης νομοθεσίας για την οδική κυκλοφορία είναι ένας γρήγορος, απλός και άμεσος τρόπος βελτίωσης της οδικής ασφάλειας. Η επιβολή κυρώσεων για την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ έχει μειωθεί σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες τα τελευταία χρόνια και οι έλεγχοι ταχύτητας, χρήσης ζώνης ασφαλείας καθώς και για την απόσπαση προσοχής από κινητές συσκευές ποικίλλουν ευρέως σε ολόκληρη την ήπειρο. Σε επίπεδο ΕΕ, μια επικείμενη αναθεώρηση της οδηγίας για τη διασυνοριακή επιβολή, που αναμένεται τον επόμενο μήνα, πρέπει να διασφαλίσει ότι κάθε παράβαση που διαπράττεται από οδηγό που δεν είναι κάτοικος της χώρας θα παρακολουθείται.
-
Ενίσχυση των επενδύσεων στην ποδηλασία και το περπάτημα, μέσα που δεν αυξάνουν τους κινδύνους για άλλους χρήστες του δρόμου
Τα τελευταία χρόνια, τα ποσοστά της ποδηλασίας και του περπατήματος έχουν αρχίσει να αυξάνονται σε πολλές χώρες. Ωστόσο, οι θάνατοι μεταξύ αυτών των ομάδων παρέμειναν στάσιμοι ή αυξήθηκαν, ενώ οι θάνατοι άλλων ομάδων, όπως οι χρήστες αυτοκινήτων, μειώθηκαν. Η σχέση μεταξύ των αυξημένων ποσοστών ποδηλασίας και του αυξημένου αριθμού θανάτων ποδηλατών πρέπει να διακοπεί μέσω μιας σημαντικής αύξησης των επενδύσεων σε υποδομές, όπως ασφαλή, ενωμένα δίκτυα διαχωρισμένων ποδηλατοδρόμων. Η ΕΕ απαιτεί από τις μεγαλύτερες πόλεις να δεσμευτούν για την ανάπτυξη Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας – αλλά πρέπει να γίνουν περισσότερα για να διασφαλιστεί η εφαρμογή αυτών των σχεδίων από τις τοπικές κυβερνήσεις με πραγματικές και μόνιμες αλλαγές.
-
Αύξηση της ασφάλειας των νέων οδηγών με αλλαγές στις άδειες οδήγησης
Ο κίνδυνος σύγκρουσης είναι υψηλότερος για τους οδηγούς που μόλις πέρασαν την εξέτασή τους, με έναν στους πέντε να τρακάρει μέσα στους πρώτους έξι μήνες οδήγησης χωρίς επίβλεψη, σύμφωνα με μια μελέτη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρόκειται να δημοσιεύσει επικαιροποιημένους κανόνες για τις άδειες οδήγησης τον επόμενο μήνα. Το ETSC θέλει να δει νέες απαιτήσεις για διαβαθμισμένη άδεια οδήγησης και περισσότερη συνοδευόμενη οδήγηση ώστε να διασφαλιστεί ότι οι νέοι οδηγοί δεν θα εκτίθενται σε επικίνδυνες καταστάσεις οδήγησης τουλάχιστον κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους στους δρόμους. Αυτές περιλαμβάνουν την οδήγηση τη νύχτα, την οδήγηση με συνοδεία συνομηλίκων στο αυτοκίνητο και την οδήγηση μετά την κατανάλωση οποιασδήποτε ποσότητας αλκοόλ. Το ETSC καλεί επίσης την Επιτροπή να μην μειώσει την ελάχιστη ηλικία οδήγησης χωρίς επίβλεψη σε οποιαδήποτε κατηγορία οχημάτων.
-
Καθορισμός κατάλληλων ορίων ταχυτήτων, με προκαθορισμένη ταχύτητα τα 30 km/h στις αστικές περιοχές
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρότεινε στα κράτη μέλη της ΕΕ να μειώσουν τα όρια ταχύτητας για να σωθούν ζωές και να μειωθεί η κατανάλωση καυσίμου και εκπομπών. Ωστόσο, πρέπει να γίνουν πολύ περισσότερα για να αντιμετωπιστεί η ακατάλληλη ταχύτητα, η οποία συνδέεται άμεσα με την αυξημένη συχνότητα και σοβαρότητα των συγκρούσεων. Ενώ ορισμένες χώρες έχουν κάνει σημαντικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια, π.χ. το όριο των 100 km/h της Ολλανδίας στους αυτοκινητόδρομους κατά τη διάρκεια της ημέρας και το ανώτατο όριο των 30 km/h της Ισπανίας σε όλες τις αστικές περιοχές, πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα μπορούσε να βοηθήσει κάνοντας επίσημες συστάσεις σχετικά με την κατάλληλη ταχύτητα για όλους τους τύπους οδών.
-
Επανεξέταση της αναποτελεσματικής εφαρμογής νέων μέτρων ασφαλείας των οχημάτων
Το 2019, η ΕΕ συμφώνησε να εισαγάγει μια σειρά νέων τεχνολογιών ασφάλειας οχημάτων. Ωστόσο, τα τελικά τεχνικά πρότυπα που συμφωνήθηκαν έκτοτε περιλαμβάνουν έξυπνα συστήματα υποβοήθησης ταχύτητας που βασίζονται σε ενοχλητικά ηχητικά σήματα που είναι πιθανό να απενεργοποιηθούν, συστήματα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής που ενδέχεται να μην ανιχνεύουν τις πιο κοινές μορφές απόσπασης της προσοχής όπως τα κινητά τηλέφωνα και συστήματα ενημέρωσης & ψυχαγωγίας καθώς και συσκευές εγγραφής δεδομένων συμβάντων που δεν ωφελούν την έρευνα ασφάλειας. Το ETSC ζητά να επανεξεταστούν επειγόντως οι τεχνικές απαιτήσεις για τα τρία αυτά συστήματα.
Δείτε την πωτότυπη ανάρτηση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών (ETSC) εδώ
NEWSDESK
Στη Φινλανδία απονέμεται το Βραβείο Οδικής Ασφάλειας του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας των Μεταφορών για το 2024
20/Ιουν/2024
Αναθεώρηση της Οδηγίας περί χορήγησης αδειών οδήγησης από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο
23/Φεβ/2024
Ισορροπία μεταξύ ασφάλειας και ανεξαρτησίας: η έκθεση του ETSC επισημαίνει τις προκλήσεις Οδικής Ασφάλειας για τους ηλικιωμένους χρήστες του δρόμου
08/Νοεμ/2023