Εγωκεντρισμός, αίσθημα παντοδυναμίας, επιθετικότητα… η οδηγική συμπεριφορά, καθρέφτης των ελαττωμάτων της κοινωνίας
- Το 67% των Ευρωπαίων οδηγών μιλάει στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί
- Το 38% οδηγεί ενώ αισθάνεται έντονη κούραση
- Το 31% «κολλάει» σκόπιμα στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει
- Το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς
- Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό
Tο Ίδρυμα VINCI Autoroutes δημοσιεύει τα αποτελέσματα του 14ου Βαρόμετρου για την Υπεύθυνη Οδήγηση. Αυτή η τεράστια ετήσια έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την Ipsos σε δείγμα 12.413 ατόμων σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, καταγράφει τη συμπεριφορά και την εικόνα των Ευρωπαίων στο τιμόνι. Καθιστά δυνατή την παρακολούθηση της εξέλιξης της επικίνδυνης συμπεριφοράς και των καλών πρακτικών που θα βοηθήσουν ιδίως στην καλύτερη καθοδήγηση των μηνυμάτων πρόληψης.
ΣΥΝΟΨΗ ΤΩΝ ΚΥΡΙΩΝ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ
[Ευρωπαϊκά αποτελέσματα με μαύρο χρώμα / Ελληνικά αποτελέσματα με μπλε χρώμα και πλάγια γράμματα ]
Κλίμα έντασης και άγχους που παραμένει πολύ υψηλό
- Το 83% των Ευρωπαίων οδηγών δηλώνει ότι φοβάται την επιθετική συμπεριφορά άλλων οδηγών (87% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 52% παραδέχεται ότι βρίζει άλλους οδηγούς (59%).
- Το 50% των οδηγών κορνάρουν άσκοπα στους οδηγούς που τους ενοχλούν (57%).
- Το 31% σκόπιμα «κολλάει» στο όχημα ενός οδηγού που το εκνευρίζει (48%).
- Το 21% κατεβαίνει από το όχημά του για να διαπληκτιστεί με έναν άλλον οδηγό (26%).
Οι κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας παραβιάζονται πολύ συχνά, εις βάρος της ασφάλειας
- Το 85% των Ευρωπαίων οδηγών λέει ότι υπερβαίνει το όριο ταχύτητας κατά μερικά χιλιόμετρα/ώρα (81% των Ελλήνων οδηγών).
- Το 58% δηλώνει ότι δεν τηρεί τις αποστάσεις ασφαλείας (57%).
- Το 53% οδηγεί στη μεσαία λωρίδα του αυτοκινητόδρομου ενώ η δεξιά λωρίδα είναι ελεύθερη (72%).
- Το 35% κάνει προσπέραση από δεξιά στον αυτοκινητόδρομο (39%).
Η απόσπαση της προσοχής, η οποία είναι επικίνδυνη για την οδήγηση, αφορά μια μεγάλη πλειοψηφία των οδηγών
- Το 77% των Ευρωπαίων οδηγών χρησιμοποιεί smartphone ή ρυθμίζει το GPS ενώ οδηγεί (81% των Ελλήνων).
- Το 67% των οδηγών τηλεφωνεί ενώ οδηγεί (+4 σε σύγκριση με το 2018, 72%) και το 44% το κάνει συστηματικά (45%). Η χρήση Bluetooth είναι ευρέως διαδεδομένη: Το 57% των οδηγών το χρησιμοποιεί για να πραγματοποιεί κλήσεις (+12 σε σύγκριση με το 2018, 55%).
- Μεταξύ εκείνων που τηλεφωνούν, το 14% είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα λόγω της χρήσης του τηλεφώνου κατά την οδήγηση (17%).
- Το 84% των οδηγών δηλώνει ότι μερικές φορές στρέφει το βλέμμα του εκτός του δρόμου για περισσότερα από 2 δευτερόλεπτα όταν οδηγεί[1] (+6 σε 4 χρόνια, 79%).
Υπνηλία: ένας υποτιμημένος, αλλά πραγματικός κίνδυνος
- Το 38% των Ευρωπαίων οδηγών λένε ότι πιάνουν το τιμόνι όταν νιώθουν πολύ κουρασμένοι (49% των Ελλήνων οδηγών). Ανάμεσα τους:
- Το 38% (37%) έχει την εντύπωση ότι έχει αποκοιμηθεί ελάχιστα στο τιμόνι έναντι του 26% των οδηγών γενικά (28%).
- Το 18% (22%) είχε ήδη ένα ατύχημα ή παραλίγο να έχει ατύχημα εξαιτίας της υπνηλίας στο τιμόνι έναντι 13% των οδηγών γενικά (19%).
- Το 38% (50%) δεν σταματά ποτέ για να κοιμηθεί έναντι 38% των οδηγών γενικά (48%).
Αλκοόλ, ναρκωτικά: αφορούν κυρίως νέους άνδρες
- Το 17% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (19% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει σε κατάσταση μέθης, δηλαδή ενώ έχουν καταναλώσει αλκοόλ πάνω από το επιτρεπόμενο όριο και αισθάνονται τις επιπτώσεις του αλκοόλ στη φυσική τους κατάσταση ή την αντίληψή τους, έναντι 7% των οδηγών γενικά (16%).
- Το 9% των ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών (11% των Ελλήνων ανδρών ηλικίας 25 έως 34 ετών) έχουν ήδη οδηγήσει μετά από κάπνισμα κάνναβης έναντι 4% των οδηγών γενικά (5%).
- Το 26% όλων των οδηγών που δηλώνει ότι έχει ήδη οδηγήσει ενώ αισθανόταν τις επιπτώσεις του αλκοόλ το έχει κάνει ήδη μετά από χρήση κάνναβης (15%).
- Το 40% (39%) των οδηγών που έχει οδηγήσει σε κατάσταση μέθης είχε ήδη ή παραλίγο να έχει ατύχημα που σχετίζεται με αυτή την κατάχρηση (15%).
Ο θεαματικός αντίκτυπος ενός ατυχήματος ή ενός παραλίγο ατυχήματος στην οδηγική συμπεριφορά: γιατί να περιμένουμε να συμβεί μια τραγωδία για να υιοθετήσουμε υπεύθυνη οδήγηση;
- Το 89% των Ευρωπαίων οδηγών που είχαν ή παραλίγο να έχουν ατύχημα ή που ένα αγαπημένο πρόσωπό τους σκοτώθηκε ή τραυματίστηκε σοβαρά σε τροχαίο ατύχημα, άλλαξε οδηγική συμπεριφορά (94%).
- Το 82% δηλώνει ότι είναι πλέον πιο προσεκτικοί στο δρόμο (90%).
- Το 77% δηλώνει ότι τηρεί πιο πιστά τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας (88%).
- Το 30% αγχώνεται περισσότερο όταν παίρνει το αυτοκίνητο (34%).
«Το πορτρέτο των Ευρωπαίων πίσω από το τιμόνι που προκύπτει από αυτή τη νέα έκδοση του Βαρόμετρου Υπεύθυνης Οδήγησης αντικατοπτρίζει μια κοινωνία που μοιράζεται μεταξύ του φόβου της αυξανόμενης βίας, ακόμη και στο δρόμο, και της δυσκολίας όλων, ανεξαρτήτως ηλικίας, να ενεργήσουν υπέρ της μείωσής του. Η τήρηση των κανόνων οδικής κυκλοφορίας, η επίγνωση των συνεπειών των πράξεων των οδηγών για τον εαυτό τους και τους άλλους, η αντίσταση στον παρορμητισμό και τον ατομικισμό είναι τρόποι καταπολέμησης της βίας στους δρόμους αλλά και της βίας γενικότερα. »
Bernadette Moreau,
Διευθύνουσα σύμβουλος του Ιδρύματος VINCI Autoroutes
«Στο φετινό Ευρωβαρόμετρο για την Υπεύθυνη Οδήγηση της VINCI Autoroutes αναγνωρίζουμε οδηγικά ήθη που βλέπουμε συχνά στους αυτοκινητόδρομους που διαχειριζόμαστε. Σύμφωνα με τις απαντήσεις, τα ποσοστά ακραίων αντιδράσεων και επιθετικής συμπεριφοράς είναι υψηλά, αλλά απουσιάζει η αυτοκριτική, ενώ παράλληλα ομολογούμε ότι συχνά παραβιάζουμε κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Είναι πάντα κατάλληλη στιγμή να αναστοχαστούμε πάνω στις συμπεριφορές μας και να προκρίνουμε την ενσυναίσθηση και τον σεβασμό στον διπλανό μας, έναντι του εγωκεντρισμού και της επιθετικότητας. Μπορεί μια αλλαγή στις οδηγικές μας συνήθειες να επιφέρει θετικές αλλαγές και στην κοινωνική συνύπαρξη. Προσωπικά το εύχομαι.
Παναγιώτης Παπανικόλας,
Διευθυντής Ελλάδας VINCI Concessions/ Μέλος Δ.Σ. Ιδρύματος VINCI AUTOROUTES
"Μας λυπεί το γεγονός ότι στην Ευρώπη, την ασφαλέστερη ήπειρο του κόσμου, εμφανίζονται, βάσει και των πρόσφατων αποτελεσμάτων, επιθετικές συμπεριφορές που αντικατοπτρίζουν και τις συνέπειες της οικονομικής και κοινωνικής κρίσης που βιώνουμε. Και επειδή οδηγούμε όπως ζούμε, διαπιστώνουμε πως ο σύγχρονος τρόπος ζωής έχει επηρεάσει αρνητικά τη συμπεριφορά των οδηγών.
Ο εγωκεντρισμός, η επιθετικότητα, η έλλειψη σεβασμού και η μη συμμόρφωση σε κανόνες είναι στοιχεία που βάζουν σε κίνδυνο τη ζωή τη δική μας και των άλλων. Για τους Έλληνες οδηγούς, η μη χρήση ζώνης, η χρήση κινητού κατά την οδήγηση και η κατανάλωση αλκοόλ, όπως και η οδήγηση σε κατάσταση κόπωσης και υπνηλίας, αποτελούν ακόμη θέματα που κατεξοχήν μας προβληματίζουν. Ας μην ξεχνάμε λοιπόν αυτούς που μας περιμένουν να γυρίσουμε πίσω ασφαλείς. Κι όσο γι’ αυτούς που συναντάμε στο δρόμο, να τους φερόμαστε όπως θα θέλαμε να μας φέρονται - Ας δώσουμε μεγαλύτερη σημασία στο "εμείς" από το "εγώ" και με ευγένεια και ενσυναίσθηση ας προσπαθήσουμε να μπούμε στη θέση των άλλων. Τότε θα μπορέσουμε πραγματικά να βελτιώσουμε την καθημερινότητά μας και να κάνουμε το περιβάλλον μας ασφαλέστερο και πιο πολιτισμένο."
Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά,
Πρόεδρος Δ.Σ. Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας Ι.Ο.Α.Σ. «Πάνος Μυλωνάς»
[1] Στα 130 χλμ/ώρα, 2 δευτερόλεπτα χωρίς να κοιτάζει τον δρόμο, σημαίνει να οδηγεί 72 μέτρα στα τυφλά.
NEWSDESK
Αιμοδοσία για τους τραυματίες από Tροχαία Συμβάντα στο σταθμό ΜΕΤΡΟ «ΣΥΝΤΑΓΜΑ» - «Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα Θύματα των Τροχαίων Δυστυχημάτων»
12/Νοεμ/2024
Το Αυτοκινητοδρόμιο Σερρών άνοιξε και πάλι τις πόρτες του στους μαθητές Λυκείου και Γυμνασίου με το πρόγραμμα «Κάν’το Σωστά» του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς»
07/Νοεμ/2024
Παρέμβαση για την ενίσχυση της Οδικής Ασφάλειας στην Οδό Αθηνάς από το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς»
31/Οκτ/2024