Ανοιχτή συζήτηση
«Οδική Ασφάλεια & Υπεύθυνη Κατανάλωση Αλκοόλ στην Ελλάδα»
από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών &
το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς»
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (E.T.S.C.) και το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» διοργάνωσαν ανοιχτή συζήτηση με θέμα «Οδική Ασφάλεια & Υπεύθυνη Κατανάλωση Αλκοόλ στην Ελλάδα», στις 25 Νοεμβρίου, στην Αίγλη Ζαππείου.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία είχε ως στόχο να ενισχύσει το διάλογο σε επίπεδο κρατικών Αρχών, κοινωνικών φορέων και ΜΜΕ, όπως επίσης και να δώσει τη δυνατότητα σε εμπειρογνώμονες και ειδικούς για την ανταλλαγή απόψεων σε θέματα οδικής ασφάλειας και υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ. Παράλληλα, στόχος του συνεδρίου ήταν η βελτίωση των επιδόσεων της χώρας μας σε σχέση με τον ευρωπαϊκό στόχο για τη μείωση των ατυχημάτων. Η συζήτηση πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Diageo στο πλαίσιο της συμμετοχής της, ως ιδρυτικό μέλος, στη Συμμαχία «Δρόμοι στο Μέλλον» και των προγραμμάτων που υλοποιεί τα τελευταία 3 χρόνια στον άξονα «Αλκοόλ και Οδήγηση», προωθώντας με αυξανόμενη ένταση το μήνυμα της Υπεύθυνης Κατανάλωσης αλκοόλ στους καταναλωτές.
Προς αυτή την κατεύθυνση, τις προτάσεις τους κατέθεσαν ο Πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Ασφάλειας Μεταφορών κ. Antonio Avenoso, η Πρόεδρος του Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά, ο Καθηγητής Ασφάλειας Μεταφορών του Πανεπιστημίου του Λονδίνου κ. Richard Allsop -του οποίου την παρουσίαση πραγματοποίησε ο Eksler Vojtech από το E.T.S.C.- και ο Καθηγητής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου κ. Ιωάννης Γκόλιας. Παράλληλα η Διευθύντρια εταιρικών σχέσεων της Diageo Ελλάδος, παρουσίασε τα αποτελέσματα ποιοτικής έρευνας που διενήργησε η εταιρεία στο πλαίσιο των δράσεων υπεύθυνης κατανάλωσης 2008-2009, που υλοποίησε σε συνεργασία με τον ΙΟΑΣ και τον Σύνδεσμο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), διερευνώντας τη στάση και τις αντιλήψεις των Ελλήνων καταναλωτών απέναντι στο ζήτημα «αλκοόλ και οδήγηση». Πιο συγκεκριμένα, τα αποτελέσματα έδειξαν ότι:
- Τα ποσοστά ευαισθητοποίησης πάνω στο θέμα: «Αλκοόλ και Οδήγηση» ήταν εντυπωσιακά υψηλά και στις δύο φάσεις με το 97% να δηλώνουν ότι συμφωνούν.
- Το ποσοστό ευθύνης απέναντι σε τρίτους των καταναλωτών που ήρθαν σε επαφή με το μήνυμα «Δεν πίνω πριν οδηγήσω» αυξήθηκε σημαντικά από 64% στο 80% το 2008. Το ίδιο ισχύει και στην ενεργοποίηση του 2009 όπου τα επίπεδα της πρώτης εβδομάδας είναι φτάνουν το 84% και παραμένουν στα ίδια υψηλά επίπεδα ένα μήνα μετά.
- Η αποκωδικοποίηση του μηνύματος «Δεν πίνω πριν οδηγήσω» έγινε με τον επιθυμητό τρόπο από τους καταναλωτές, αφού το 49% των ερωτηθέντων δηλώνει ότι δεν θα πίνουμε όταν οδηγούμε, ενώ το 39% δηλώνει ότι μπορεί να πιει έως ένα ποτό όταν πρόκειται να οδηγήσει.
- Εντυπωσιακό είναι το ποσοστό των καταναλωτών που πείστηκε και όρισε τον «Οδηγό της Παρέας» στην προηγούμενη έξοδο, φτάνοντας το 70% μετά από 1 μήνα.
- Η πρόθεση να ορίσουν οι καταναλωτές τον «Οδηγό της Παρέας» σε μελλοντική έξοδο είναι πάρα πολύ υψηλή και συνεχίζει να αυξάνεται ένα μήνα μετά την επαφή με την εκστρατεία φτάνοντας στο 81%.
Να σημειώσουμε ότι τα αποτελέσματα δείχνουν ευρήματα από δύο έρευνες καταναλωτών που αφορούσαν ξεχωριστές ενεργοποιήσεις (2008 και 2009) και μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων σε δύο φάσεις: 1 εβδομάδα μετά την επαφή με τον καταναλωτή και 1 μήνα μετά την επαφή μαζί του, σε δείγμα 400 ανδρών ηλικίας 18 – 34 ετών.
Ο κ. Σπύρος Βούγιας, Υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη που άνοιξε την εκδήλωση, κατά την ομιλία του ανέφερε «η Οδική Ασφάλεια, αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και για μένα προσωπικά. Ήδη έχουμε προτείνει την επανασύσταση της Διυπουργικής Επιτροπής για την Οδική Ασφάλεια, στην οποία θα προεδρεύει ο Υπουργός Προστασίας του Πολίτη και η οποία θα ενισχυθεί από μία συντονιστική γραμματεία.
Σαν Πολιτεία, πρέπει να κινηθούμε με μεγαλύτερη ευαισθησία προς την κατεύθυνση της εντατικοποίησης των ελέγχων κυρίως στους κρίσιμους χρόνους και σε ειδικά επιλεγμένα σημεία των οδικών αξόνων, όχι περιστασιακά, αλλά με συνέπεια και με συνέχεια. Αν αυτό συνδυαστεί με ειδική επικοινωνιακή και εκπαιδευτική πολιτική, θα μπορέσουμε σύντομα να έχουμε θετικά αποτελέσματα.
Σήμερα, όλοι, πρέπει να αναλάβουμε τις ευθύνες που μας αναλογούν, είτε σαν Πολιτεία, είτε σαν πολίτες. Είναι ένα θέμα που δεν αφορά μόνο την Ελληνική Αστυνομία, αλλά αφορά την ελληνική παιδεία και αφορά και πολλά ακόμη συναρμόδια Υπουργεία.
Στόχος μας είναι να φτάσουμε τους 100 νεκρούς λιγότερους ανά έτος μέχρι το 2014, προσεγγίζοντας έτσι στα επόμενα πέντε χρόνια (2010-2014) τον Ευρωπαϊκό Στόχο., των 1000 νεκρών για τη χώρα μας».
Επιπλέον, ο κ.Antonio Avenoso δήλωσε «αλκοόλ και οδήγηση είναι ένας από τους πιο σοβαρούς παράγοντες που ευθύνεται για τους θανάτους στους δρόμους στην Ελλάδα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως και για τη σοβαρότητα των ατυχημάτων που προκαλούνται από το αλκοόλ και την υπερβολική ταχύτητα. Είναι ως εκ τούτου αναγκαίο οι αρμόδιοι φορείς στην Ελλάδα να έχουν την πολιτική βούληση να αντιμετωπίσουν αυτό το κρίσιμο ζήτημα της οδικής ασφάλειας με συνδυασμό μέτρων που συμπεριλαμβάνουν χαμηλά επιτρεπόμενα όρια αλκοόλ, ισχυρή αστυνόμευση και όταν απαιτείται, χρήση της νέας τεχνολογίας κατά τους ελέγχους».
Σύμφωνα και με τη δήλωση της κας Β. Δανέλλη-Μυλωνά «η αλλαγή της οδικής και οδηγικής συμπεριφοράς στη χώρα μας αποτελεί για το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» ένα στρατηγικό μέτωπο παρέμβασης. Δε μένουμε στα λόγια, τόνισε η Πρόεδρος του Ινστιτούτου, το πρόγραμμα δράσης μας στοχεύει σε μακροπρόθεσμα και βραχυπρόθεσμα αποτελέσματα με μια διαρκή προσπάθεια με πράξεις σε όλους τους τομείς που μεγάλο τους μέρος αφορά στη συμπεριφορά του οδηγού και την ενημέρωση των νέων για την πρόληψη των ατυχημάτων. Σκοπεύουμε να επεκτείνουμε την ενημέρωση για τους νέους και με νέες δράσεις και σε άλλες περιοχές της χώρας γιατί δεν θέλουμε να θρηνούμε πια θύματα στους δρόμους. Καλούμε όλους τους φορείς της Κοινωνίας προκειμένου να ενώσουμε τις δυνάμεις μας για την επίτευξη του σκοπού αυτού».
Στο πλαίσιο της ανοιχτής συζήτησης που έγινε με θέμα την προώθηση της Υπεύθυνης Κατανάλωσης αλκοόλ, αρχικά τοποθετήθηκαν οι κύριοι Ανδρέας Κορδολαίμης, Διευθυντής Διεύθυνσης Τροχαίας και Δημήτρης Σκαρλάτος, Ταξίαρχος και Διοικητής Τροχαίας Αττικής, ενώ στη συνέχεια δόθηκε η δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων από δημοσιογράφους του ειδικού τύπου, όπως επίσης και της παράθεσης απόψεων σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνονται από τους κοινωνικούς φορείς για το συγκεκριμένο θέμα στην Ελλάδα.
Συντονιστής της συζήτησης ήταν ο Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) κ. Ιωάννης Χανδάνος.
Στην εκδήλωση παρευρέθησαν εκπρόσωποι του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, του Οργανισμού Αντιμετώπισης Καθημερινών Προβλημάτων Πολιτών του Δήμου Αθηναίων (Ο.Α.Κ.Π.Π.), καθώς και άλλοι εκπρόσωποι κυβερνητικών φορέων. Παράλληλα, με την παρουσία τους τίμησαν την εκδήλωση ο κύριος Ιερόθεος Παπαδόπουλος, Διευθυντής Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, εκπρόσωποι της Ελληνικής Αστυνομίας, μη κυβερνητικών οργανώσεων, ακαδημαϊκοί και δημοσιογράφοι.
Την εκδήλωση υποστήριξε ως χορηγός επικοινωνίας το ραδιόφωνο και η τηλεόραση του ΣΚΑΙ.
Πληροφορίες: Τηλ: 210 8620150
& Ιλίνα Πομάσκα/ Advocate/B-M 210 6931015