Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης για τα θύματα των Οδικών Δυστυχημάτων
15 Νοεμβρίου 2009
Το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» που συνεργάζεται με εθνικούς φορείς και διεθνείς οργανισμούς στα πλαίσια της πρόληψης των τροχαίων συμβάντων επισημαίνει την ανάγκη λήψης μέτρων κατά προτεραιότητα για το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας
· Κάθε χρόνο στην Ε.Ε. τραυματίζονται σοβαρά τουλάχιστον 300.000 άνθρωποι σε οδικά ατυχήματα
· Κυβερνήσεις και Ε.Ε. καλούνται να θέσουν υψηλούς στόχους στα ποσοστά μείωσης των τραυματισμών
Πολλοί θάνατοι στους δρόμους αποτρέπονται σήμερα χάρη στη διαρκή βελτίωση και τα υψηλά επίπεδα ασφάλειας των σύγχρονων οχημάτων, στον προστατευτικό χαρακτήρα των αυτοκινητόδρομων, στην αμεσότερη επέμβαση στα έκτακτα περιστατικά και στην πρόοδο στον τομέα της περίθαλψης.
Δεν θα πρέπει να ξεχνούμε όμως ότι ιδιαίτερα αυξημένος είναι ο αριθμός των τραυματιών από οδικό ατύχημα. Οι πολιτικοί των κυβερνήσεων και της Ε.Ε. θα πρέπει να ενσκήψουν σε αυτό το πρόβλημα και να δημιουργήσουν αποτελεσματικές λύσεις, πολύ περισσότερο που ως πρόβλημα απολαμβάνει περιορισμένης δημοσιότητας.
Όπως υποστηρίζει το European Transport Safety Council (E.T.S.C.) στη 15η Έκθεση Οδικής Ασφάλειας (PIN Flash) που δημοσιεύεται στα πλαίσια της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης για τα Οδικά Δυστυχήματα, η οποία πραγματοποιήθηκε φέτος τη 15ηΝοεμβρίου, το πρόβλημα των τραυματιών είναι αντίστοιχα σημαντικό με αυτό των θανάτων.
Εκτός από τους 39.000 ανθρώπους που χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο σε συγκρούσεις στους δρόμους, 1.700.000 άνθρωποικαταγράφονται ως τραυματίες και μεταξύ αυτών 300.000 ως σοβαρά τραυματισμένοι. Η διάσταση του προβλήματος μάλιστα ενδέχεται να είναι και μεγαλύτερη, μιας και, αν και γενικότερα έχουν βελτιωθεί σημαντικά οι μηχανισμοί καταγραφής όλων των παραμέτρων ενός ατυχήματος, σε αρκετές περιπτώσεις παραμένει η τάση του υποβιβασμού του χαρακτηρισμού ενός σοβαρά τραυματία σε ελαφρά.
Από την άλλη πλευρά οι συγκρίσεις μεταξύ των στοιχείων των κρατών μελών της Ε.Ε. είναι δύσκολες καθώς διαφέρουν από χώρα σε χώρα τα κριτήρια για την ταξινόμηση και το διαχωρισμό των τραυματισμών αναλόγως της σοβαρότητάς τους. Η ενδεχόμενη υποβάθμιση του βαθμού σοβαρότητας έχει ως άμεση συνέπεια και την εφαρμογή μιας λιγότερο αναλυτικής καταγραφής των συνθηκών του ατυχήματος, γεγονός που με τη σειρά του οδηγεί στην έλλειψη επαρκών στοιχείων για μια πλήρη και διεξοδική κατανόηση των πραγματικών διαστάσεων του προβλήματος.
Σε κάποιες χώρες, όπως για παράδειγμα στη Σουηδία, εφαρμόζονται πλέον σύγχρονες μέθοδοι καταγραφής και αξιολόγησης των συνεπειών των ατυχημάτων και μάλιστα σε συνεργασία μεταξύ των βασικών φορέων που εμπλέκονται, όπως για παράδειγμα της αστυνομίας και των υγειονομικών αρχών. Στόχος είναι η πλήρης ταύτιση των στοιχείων και κατά συνέπεια η εξαγωγή έγκυρων συμπερασμάτων. Η Σουηδία, ως προεδρεύουσα χώρα της Ε.Ε., έχει την ευκαιρία να ενθαρρύνει και να παροτρύνει τα υπόλοιπα Κράτη Μέλη στην εφαρμογή αντίστοιχων συστημάτων ώστε να επωφεληθούν από την εμπειρία της στο θέμα αυτό.
«Το ETSC θεωρεί ότι το νέο Πρόγραμμα Δράσης για την Οδική Ασφάλεια της Ε.Ε. θα πρέπει να συμπεριλαμβάνει υψηλούς στόχους στη μείωση των σοβαρών τραυματισμών σε συνδυασμό φυσικά και με τη συνεχιζόμενη μείωση των θανάτων» αναφέρει ο Πρόεδρος Antonio Avenoso και συνεχίζει: “Κάθε χώρα ξεχωριστά θα πρέπει να στοχεύει στη μείωση του αριθμού των σοβαρών τραυματισμών, στην ίδια ακριβώς κατεύθυνση με τη μείωση των θανάτων».
Γίνεται επίσης φανερό ότι η Ε.Ε. θα πρέπει να εργαστεί με στόχο την υιοθέτηση ενός κοινού τρόπου προσδιορισμού των σοβαρών τραυματισμών και διαχωρισμού του από τους ελαφρούς. Μόνο με τον τρόπο αυτό είναι εφικτή η εφαρμογή κοινών πολιτικών δράσης και η επίτευξη των στόχων. Σε 14 Κράτη Μέλη της Ε.Ε. που χρησιμοποιούν τον ίδιο προσδιορισμό για τους σοβαρούς τραυματισμούς, οι θάνατοι και οι σοβαροί τραυματισμοί έχουν μειωθεί σημαντικά και μάλιστα σε αντίστοιχα ποσοστά από το 2001 μέχρι σήμερα. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης. Έτσι για παράδειγμα, στη Ρουμανία, Νορβηγία, Ουγγαρία και Ισπανία οι αλλαγές στους θανάτους και στους σοβαρούς τραυματισμούς ακολουθούν κοινή πορεία. Αντίθετα στο Λουξεμβούργο, στη Γαλλία, στην Ολλανδία, στη Βουλγαρία και στη Σουηδία επιτεύχθηκε μεγαλύτερη μείωση στα ποσοστά των θανάτων σε σχέση με εκείνα των σοβαρών τραυματισμών, ενώ στις Σλοβενία, Λετονία, Ιρλανδία και Ελλάδα οι τραυματισμοί μειώθηκαν γρηγορότερα από τους θανάτους.
To Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας (Ι.Ο.ΑΣ.) «Πάνος Μυλωνάς» με την ιδιότητα του μέλους του E.T.S.C. εργάζεται προς την κατεύθυνση της ανάληψης πρωτοβουλιών και της παροχής τεχνογνωσίας και υποστήριξης προς όλους τους φορείς που εμπλέκονται με το οδικό ατύχημα και την καταγραφή του. Επίσης εξελίσσει και εφαρμόζει προγράμματα που στοχεύουν στη μείωση του αριθμού όλων των συνεπειών ενός ατυχήματος, στοχεύοντας στη κάθετη βελτίωση των συνθηκών ασφάλειας στους δρόμους μας.
Για να κατεβάσετε ολόκληρο το report, παρακαλούμε κάντε κλικ εδώ