Χρηματοδοτούμενα Προγράμματα
Το Ι.Ο.ΑΣ. συνεχίζει τη συμμετοχή του στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα TraSaCu (Traffic Safety Cultures and the safe systems approach) με την ανταλλαγή προσωπικού μεταξύ των οργανισμών που συμμετέχουν στο project.
Μετά την επιτυχημένη αποστολή της ψυχολόγου Δήμητρας Γεωργογιάννη στον Ολλανδικό SWOV, o κοινωνιολόγος Βαγγέλης Μακρής βρίσκεται αυτή την περίοδο και για τους επόμενους πέντε μήνες στον Αυστριακό Οργανισμό KFV (Austrian RoadSafety Board) στα πλαίσια του Work Package 2.
Βασικές εργασίες αυτής της φάσης του project είναι η διερεύνηση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας της χώρας φιλοξενίας μέσα από τη διεξαγωγή παρατηρήσεων, συνεντεύξεων και ανάλυσης διαθέσιμων στατιστικών δεδομένων.
Επίσης ένα από τα καθήκοντα που έχει αναλάβει το Ι.Ο.ΑΣ. στα πλαίσια του προγράμματος είναι και η ενημέρωση της ιστοσελίδας του project www.trasacu.eu.
H ετήσια συνάντηση και αξιολόγηση του ερευνητικού προγράμματος Traffic Safety Culture (TraSaCu), στο οποίο συμμετέχει το Ι.Ο.ΑΣ, πραγματοποιήθηκε 26 και 27 Απριλίου στην Βιέννη, στις εγκαταστάσεις του ΚFV (Kuratorium für Verkehrssicherheit), συντονιστή του προγράμματος.
Την πρώτη ημέρα (26/04) πραγματοποιήθηκε συνάντηση της κοινοπραξίας των μελών του προγράμματος, όπου παρουσιαστήκαν αναλυτικά τα πακέτα εργασίας του προγράμματος. Στη συνάντηση συμμετείχαν εκπρόσωποι από τους παρακάτω συμμετέχοντες Οργανισμούς στο πρόγραμμα: Iνστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς», KFV (Austria), Tallin University of Technology (Esthonia), Co-plan Institute for Habitat Development (Albania), Polis University (Albania), Middle East Technical University (METU)(Turkey), Traffic Research Center of Finland Ltd, AMRKS(Kossovo), Technical University Vienna (Austria), Virginia Polytechnic Institute and State University, Montana State University Bozeman (MSU).
H συνάντηση ξεκίνησε με ένα σύντομο απολογισμό του 1ου έτους και ακολούθησε παρουσίαση από τον Καθηγητή Νιc Ward (Montana State University-USA) σχετικά με πρόσφατες εξελίξεις στην προσέγγιση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Ακολούθησε αναλυτική παρουσίαση των πακέτων εργασίας του προγράμματος, απολογισμός των δράσεων και παρουσίαση της συνεισφοράς του κάθε συνεργαζόμενου φορέα. Το Ι.Ο.ΑΣ. είχε συντονιστικό ρόλο στην 1ή φάση του προγράμματος και βασικό ρόλο στα πακέτα εργασίας την τρέχουσα φάση (WP2 & WP3).
Tη δεύτερη ημέρα (27/04) έγινε η αξιολόγηση του προγράμματος από την εκπρόσωπο της Ε.Ε (ΕU project officer) και παρουσίαση του κάθε συνεργαζόμενου φορέα. Την παρουσίαση του Ι.Ο.ΑΣ έκανε η Πρόεδρός του κα Βασιλική Δανέλλη-Μυλωνά. Παρουσίασε το έργο του Ινστιτούτου, τη συνεισφορά του στο ΤraSaCu καθώς και μελλοντικούς στόχους σχετικά με το project.
Μέχρι στιγμής στο Ι.Ο.ΑΣ. έχουν εργαστεί 3 ερευνητές από το εξωτερικό (1 από το KFV, και 2 από το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο του Ταλίν) και έχει αντίστοιχα εργαστεί σε συνεργαζόμενους φορείς (στο KFV –Aυστρία και στο SWOV Institute for Road Safety Research –Oλλανδιά) 2 ερευνητές του Ι.Ο.ΑΣ, ο κοινωνιολόγος Ευάγγελος Μακρής και η ψυχολόγος Δήμητρα Γεωργογιάννη.
Οι προτάσεις για μελλοντικές δράσεις του Ι.Ο.ΑΣ, σχετικά με το θέμα της κουλτούρας οδικής ασφάλειας έτυχαν ιδιαίτερα θερμών σχολίων από την εκπρόσωπο της Ε.Ε και πολλές χώρες εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες στο project που ανακοινώθηκαν από το Ινστιτούτο.
Το πρόγραμμα συνολικά αξιολογήθηκε ιδιαίτερα θετικά από την εκπρόσωπο της ΕΕ και ανανεώθηκε το ραντεβού των συμμετεχόντων Οργανισμών για την επόμενη ετήσια συνάντηση του TraSaCu.
Το Ι.Ο.ΑΣ. συνεχίζει τη συμμετοχή του στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα TraSaCu (Traffic Safety Cultures and the safe systems approach) με την ανταλλαγή προσωπικού μεταξύ των οργανισμών που συμμετέχουν στο project.
H ψυχολόγος Δήμητρα Γεωργογιάννη βρέθηκε για δύο μήνες στο Ολλανδικό Ερευνητικό Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας SWOV (www.swov.nl) και εργάσθηκε στο 4ο πακέτο εργασίας του προγράμματος που αφορά στη διαμόρφωση μηχανισμών αλλαγής της κουλτούρας οδικής ασφάλειας.
Προκειμένου να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια, και ειδικά η κουλτούρα οδικής ασφάλειας, είναι απαραίτητη η γνώση των πολιτισμικών παραγόντων και των αλλαγών στη συμπεριφορά των ατόμων, ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλεία αλλαγής από την πολιτεία και τους αρμόδιους φορείς. Για τον λόγο αυτό, στην παρούσα φάση το TraSaCu εργάζεται πάνω στη αλλαγή της κουλτούρας οδικής ασφάλειας μέσα από τη δημιουργία μηχανισμών που να μπορούν χρησιμοποιηθούν και να αξιολογηθούν.
Για την επόμενη φάση του προγράμματος, ο κοινωνιολόγος του Ι.Ο.ΑΣ. Βαγγέλης Μακρής θα εργαστεί στο SWOV για 3 μήνες.
Το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» συνεχίζει τη συμμετοχή του στο Ευρωπαϊκό έργο TraSaCu (Traffic Safety Cultures and the Safe Systems Approach), μέσα από τη συνεργασία του κοινωνιολόγου Βαγγέλη Μακρή με τον Ολλανδικό ερευνητικό οργανισμό οδικής ασφάλειας SWOV.
Σκοπός της τρέχουσας δέσμης εργασιών είναι να διερευνηθούν οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν την αλλαγή στην κουλτούρα οδικής ασφάλειας και να προτείνει ανάλογες παρεμβάσεις.
Στο πρόγραμμα συμμετέχουν 13 οργανισμοί από 9 συνολικά χώρες, από Ευρώπη, τις Η.Π.Α. και την Τουρκία. Το έργο χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Horizon 2020» βάσει του Marie Skłodowska-Curie Grant agreement 645690.
Στο 2ο ετήσιο meeting για το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα "Traffic Safety Cultures and the Safe Systems Approach" (TraSaCu) που πραγματοποιηθηκε τον Απρίλιο στη Βιέννη συμμετείχε το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς».
Στη συνάντηση όπου συμμετείχαν στελέχη από όλους τους συνεργαζόμενους φορείς, συζητήθηκε η έως σήμερα πορεία του προγράμματος και οι εκθέσεις που διενεργήθηκαν με την ολοκλήρωση του πρόσφατου κύκλου. Επίσης πλησιάζοντας προς την ολοκλήρωση του, παρουσιάστηκε ο σχεδιασμός δράσεων για το τελευταίο μέρος του TraSaCu
Σκοπός του Ευρωπαϊκού προγράμματος TraSaCu είναι να διερευνηθούν τα χαρακτηριστικά της κουλτούρας οδικής ασφάλειας κάθε χώρας ώστε να προταθεί ένα καθολικό εργαλείο ανάλυσης και εξαγωγής συμπερασμάτων και ως εκ τούτου να αναπτυχθούν υλοποιήσιμα μοντέλα βελτίωσης της οδικής ασφάλειας ανά χώρα και πανευρωπαϊκά.
Το Ι.Ο.ΑΣ. που συμμετέχει στο πρόγραμμα με τη Ψυχολόγο Δήμητρα Γεωργογιάννη και τον Κοινωνιολόγο Βαγγέλη Μακρή, έχει συνεισφέρει στην έρευνα και τη συγγραφή των αναφορών που σύντομα θα δημοσιευτούν στο site του προγράμματος www.trasacu.eu
Tο πρόγραμμα διήρκησε 3 χρόνια και ολοκληρώθηκε το Μάρτιο του 2018, με μεγάλη επιτυχία. Τα παραδοτέα του προγράμματος εγκρίθηκαν από την Ε.Ε και σύντομα θα είναι όλα διαθέσιμα για το κοινό στο site του TraSaCu http://www.trasacu.eu/results/deliverables/).
H συνεισφορά του Ι.Ο.ΑΣ. υπήρξε καθοριστική για την επιτυχία του προγράμματος, καθώς είχε ενεργό ρόλο καθόλη τη διάρκεια του, τόσο στο πλαίσιο της ανταλλαγής ερευνητικού προσωπικού (είτε φιλοξενώντας, είτε με την αποστολή προσωπικού του σε συνεργαζόμενους φορείς του εξωτερικού), όσο και με τη συγγραφή του μεγαλύτερου όγκου των παραδοτέων.
Κατά τη διάρκεια του webinar που πραγματοποιήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου με θεματική: Traffic Safety Culture in Theory and Practice”, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του προγράμματος ‘TraSaCu’, δόθηκε ο ορισμός της έννοιας της κουλτούρας οδικής ασφάλειας, όπως προέκυψε από το ερευνητικό πρόγραμμα και δόθηκαν παραδείγματα του πως μπορεί να ενσωματωθεί η έννοια της κουλτούρας οδικής ασφάλειας σε στρατηγικές για την οδική ασφάλεια.
Το σεμινάριο παρακολούθησαν ερευνητές, συγκοινωνιολόγοι, μηχανικοί, φορείς που σχετίζονται με την οδική ασφάλεια και εκπρόσωποι της πολιτείας.
Tο Ι.Ο.ΑΣ. συμμετέχει στο Ευρωπαικό ερευνητικό πρόγραμμα Traffic Safety Culture and the Safe Systems Approach. Το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Τraffic Safety Culture (TraSaCu) στοχεύει στην ανάπτυξη μιας πολιτισμικής προσέγγισης στην έρευνα για την οδική ασφάλεια και την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων.
Η έρευνα εστιάζει στην πολιτισμική αλληλεπίδραση μεταξύ των συμμετεχόντων στο κυκλοφοριακό σύστημα και στο περιβάλλον τους, σε σχέση με τα πολιτισμικά πρότυπα της ανάληψης και αντίληψης του κινδύνου. Στοχεύει επίσης σε εκείνα τα πολιτιστικά στοιχεία που μπορούν εύκολα να αλλάξουν, προκειμένου να βελτιωθεί η οδική ασφάλεια των κυκλοφοριακών συστημάτων. Καθ όλη τη διάρκεια του προγράμματος οι ερευνητές θα συλλέγουν συστηματικά δεδομένα και θα μοιράζονται εμπειρικά δεδομένα για διάφορες κουλτούρες οδικής ασφάλειας σε ολόκληρη την Ευρώπη (και στις ΗΠΑ), που θα αναλύονται με state-of-the-art στατιστικές και ερμηνευτικές μεθόδους. Τα δεδομένα και τα αποτελέσματα θα διατεθούν στο ευρύτερο κοινό μέσα από την πλατφόρμα του προγράμματος (http://www.trasacu.eu/ )
Η συλλογή δεδομένων θα βασιστεί κυρίως σε δευτερογενή δεδομένα. Επιπλέον θα υπάρχουν τα στοιχεία των καταμετρήσεων, οι επίσημες στατιστικές, συνεντεύξεις με ειδικούς σε θεμάτα οδικής ασφάλειας, καθώς και στοίχεια που έχουνε συλλεχθεί από νατουραλιστικες παρατηρήσεις στα κυκλοφοριακα συστήματα, και ειδικά από παρατήρησεις της συμπεριφοράς κατά την οδήγηση με τη χρήση κάμερας και αισθητήρων στο αυτοκίνητο. Νατουραλιστικά στοιχεία οδήγησης δεν έχουν χρησιμοποιηθεί στο πλαίσιο της πολιτισμικής ανάλυσης στο παρελθόν και είναι πολύ σημαντικά, προκειμένου να κατανοήσουμε το στυλ οδήγησης και τα πρότυπα της ανάληψης κινδύνων.
Το πρόγραμμα χωρίζεται σε 5 φάσεις
-
Διαχείριση γνώσης (Knowledge management)
Δημιουργία πλατφόρμας γνώσης για το πρόγραμμα και το κοινό. Κατά την 1η φάση του προγράμματος δημιουργήθηκε η ιστοδελίδα TraSaCu : http://www.trasacu.eu/ υπό την καθοδήγηση του Ινστιτούτου Οδικής Ασφάλειας "Πάνος Μυλωνάς", σε συνεργασία με το TCN-Αλβανίας. Κατά τη διάρκεια της 1ης φάσης ο Κοινωνιολόγος του Ι.Ο.ΑΣ. κος Ευάγγελος Μακρής, εργάστηκε στο ΚFV Αυστρίας για τη δημιουργία της πλατφόρμας TraSaCu. Στο Ι.Ο.ΑΣ. αντίστοιχα φιλοξενηθηκε η Alexandra.Kuehnelt-Leddihn, επιστημονική συνεργάτης του KFV για θέματα οδικής ασφάλειας.
-
Ανάλυση πολιτιστικών προτύπων στα Κυκλοφοριακά συστήματα (Analysis of Cultural patterns in (Road) Traffic Systems)
Κατασκευή ενός θεωρητικού πλαίσιου και διεξαγωγή σε βάθος ανάλυσης της κουλτούρας οδικής ασφάλειας. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης του προγράμματος φιλοξενηθήκαν στο Ι.Ο.ΑΣ οι Maria Pashkevich και Αnton Pashkevich, Ph.D. (Department of Logistics and Transport / Tallinn University of Technology), Εσθονία. (Η 2η φάση είναι σε εξέλιξη)
-
Koυλτούρα οδικής ασφάλειας στην πράξη: Δέσμευση & συμμόρφωση (Traffic Safety Culture in practice. Commitment and Compliance)
Η 3η φάση του προγράμματος επικεντρώνεται στην κατανόηση της σχέσης μεταξύ στάσεων/αντιλήψεων και συμπεριφορών, καθώς και όλων των πολιτισμικών παραγόντων που μπορούνε εύκολα να αλλάξουνε, ώστε να ενισχυθεί η κουλτούρα οδικής ασφάλειας. Κατά τη διάρκεια της 3ης φάσης του προγράμματος το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας «Πάνος Μυλωνάς» εκπροσωπείται στο SWOV-Institute for Road Safety Research στην Ολλανδία από την κα. Δήμητρα Γεωργογιάννη, Ψυχολόγο του Ινστιτούτου (Η 3η φάση είναι σε εξέλιξη).
-
Σύνθεση
Ανάπτυξη ενός ολοκληρωμενου μοντέλου Κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας και διαμόρφωση μηχανισμών αλλαγής της κουλτούρας (έναρξη στο τέλος του 2016)
-
Aνάπτυξη πλαισίου δράσης (Development of Action Framework)
Ανάπτυξη στρατηγικών για την αλλαγή διαχείρισης και υλοποίησης (έναρξη το 2017)
Το πρόγραμμα προσφέρει την ευκαιρία σε ερευνητές και επαγγελματίες της οδικής ασφάλειας να εργαστούνε σε διαφορετικά πολιτιστικά και θεσμικά περιβάλλοντα. Το έργο ενώνει εμπειρογνώμονες στον τομέα της μηχανικής και των ανθρωπιστικών επιστημών, προκειμένου να αναπτυχθεί ένα ενιαίο πλαίσιο κουλτούρας οδικής ασφάλειας, καθώς και στην ανταλλαγή τεχνογνωσίας και ενίσχυσης του ερευνητικού έργου των συνεργαζόμενων οργανισμών μέσω της ανταλλαγής προσωπικού.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι ερευνητές θα εργαστούνε για διάστημα 111 μηνών συνολικά σε οργανισμούς-εταίρους σε 9 διαφορετικές χώρες, σε 3 ηπείρους.
Το Ι.Ο.ΑΣ. αποτελεί έναν από τους βασικους εταίρους, τόσο φιλοξενίας ερευνητών από αλλες χώρες, όσο και αποστολής επιστημονικού προσωπικού σε συνεργαζόμενους φορείς στο εξωτερικό. Πιο αναλυτικά:
1η φάση: (2015) Το Ι.Ο.ΑΣ. αποστέλλει επιστημονικό συνεργάτη στο KFV Αυστρίας
2η φάση:(2015-2016) Το Ι.Ο.ΑΣ. αποστέλλει επιστημονικό συνεργάτη στο KFV Αυστρίας και φιλοξενεί επιστημονικούς συνεργάτες από το ΚFV Αυστρίας
3η φάση: Το Ι.Ο.ΑΣ. αποστέλλει επιστημονικό συνεργάτη στο SWOV Institute for Road Safety Research στην Ολλανδία και φιλοξενεί στην Ελλάδα επιστημονικό προσωπικό απο το Tallinn University of Technology, Εσθονία.
4η φάση: Το Ι.Ο.ΑΣ. αποστέλλει επιστημονικό συνεργάτη στο SWOV Institute for Road Safety Research στην Ολλανδία και στο Tallinn University of Technology, Εσθονία.
To πρόγραμμα διαρκεί 36 μήνες. Συμμετέχουν 13 οργανισμοί από 9 χώρες από Ευρώπη, Η.Π.Α. και Τουρκία:
Kuratorium für Verkehrssicherheit (KFV) Αυστρία
Technische Universität Wien Αυστρία
Road Safety Institute (RSI) “Panos Mylonas” Ελλάδα
(Tallinn University of Technology) Εσθονία
Co-PLAN, Institute for Habitat Development Αλβανία
Universiteti Polis Shpk (Polis University) Αλβανία
TCN Shpk Αλβανία
Middle East Technical University (METU) Τουρκία
Traffic Research Center of Finland Ltd. Φινλαδία
AMRKS Κόσοβο
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Ολλανδία